24-timmarseventet – del 1

2017-07-20-19.27.49-red.jpgTorsdagskvällen den 20 augusti, packad och väntar på min privata taxi vid 19:30-tiden. ”Varning” för en ganska lång blogg. Ta en kopp kaffe så kör vi.

Presentation av vårt lag.

Världshistoriens första 24-timmars-stafettevent har genomförts i Umeå denna sommar, fredag 21 kl 18 till lördag 22 kl 18 i juli. Jag hoppade på det, utan att egentligen tänka så mycket, så fort jag läste om det i början av sommaren. Jag bokade tågbiljetter och boende direkt och sen kollade jag om det skulle komma några jag känner. Blev glad då jag hörde att några från Göteborg anmält sig, HappyF, Movemania och Wsnurr. Också två från Kalmar län, Bultmix och Rambleboy, såg jag i listan. Sen var det några till kända namn och många okända. Allt som allt 45 anmälda, alltså 15 lag.

2017-07-20-20.07.17-redHej då Kalmar – ses om några dagar igen.

Lämnar Kalmar 20:00 och vinkar mot vårt vackra slott. Redan efter 90 minuter är det tågbyte till natt-tåg i Alvesta. 2,5 timmars väntan i denna gudsförgätna håla. Drog iväg med min packning för att ta mig en kopp kaffe på Stadshotellet, eller ett glas vin om jag ska vara ärlig, men de hade just stängt. Släpade mig vidare till två unika zoner, ElfStation och RailSquare, sen tillbaka till stationen som tack och lov var öppen. Satt och läste, stickade, drack vatten och lyssnade på något i mobilen.

2017-07-20-22.48.08-redÖde väntrum

Tiden gick rättså fort, med tanke på den upphetsande lokalen och en stund innan midnatt gick jag mot hissar och rulltrappor – som slutat gå för natten, eller hade de bara tagit en liten paus? Nåväl, det vara bara att släpa och dra på 14 kg cykel-Kringla, ryggsäck och kassen med förnödenheter.

När tåget rullat in på stationen kröp jag in på min plats i sovkupén där det låg folk sen tidigare. Det såg ut som en kvinna och ett barn i sängarna närmast. Jag ville inte lämna cykeln utan uppsikt så den la jag vid min fotände och sen somnade jag efter en stund, med benen i högläge, cykel-högt läge.

När jag vaknade strax innan Stockholm, före fem på morgonkvisten, upptäckte jag att jag delat kupé med två långhåriga och skäggiga ynglingar. De andra hann jag aldrig se innan jag packat mig iväg. Till nästa tåg var det ingen längre väntan så jag letade upp det direkt.

Skönt att få en sittplats från Stockholm och det smakade gott med den frukostmacka jag gjort hemma innan resan. Nu satt jag på tåget som på ca sex timmar skulle ta mig till Umeå, det var framme kvart i ett. Jag sprang först på Movemania, vi gick och lunchade. Sen dök även HappyF och Wsnurr upp.

2017-07-21-15.46.57-red2017-07-21-15.57.18-redKonst utmed älven på väg till LeiLar med familj som bjöd på mat innan eventet.

thumbnail_far-son-annanSnyggaste laget? LeiLar – turingmachine – Snabelanna

2017-07-22-04.13.53-red

Jag körde som trea i mitt lag, alltså mitt första av fyra pass var kl 22:00 till midnatt. Så här ljust var det och jag behövde inte sätta på cykellyset för att se vart jag cyklade, men strax innan tolv mer för att eventuellt synas.

2017-07-22-05.09.52-red

Det var magiskt vackert, lugnt och stilla

2017-07-22-05.10.04-red   2017-07-22-05.08.32-red

Ibland undrade jag vad sjutton jag höll på med, tror inte jag var ensam om det, särskilt de som körde på lite raskare än jag hade väl funderingar på detta tokspel. Hade bara vilat en stund, men var inte ett dugg trött eller hungrig. Jag petade dock i mig en banan och ett par ostmackor som vi blev bjudna på. En kall Bullens kokkorv slank också in, mellan midnatt och mitt andra tvåtimmarspass, kl 04:00 – 06:00.

2017-07-22-05.08.23-red

Det var så vackert, tyst och underbart på min väg. Vattentornet drog jag mig för att ta då någon sagt att det var så brant och högt, men jag hittade bilvägen och zonen låg inte på toppen, så det var inga problem.

Glömde att ta en skärmbild första rundan men tror jag tog mellan 35 och 40 zoner. Det blev inte lika många på morgonturen. Första passet körde jag västerut och där var rätt backigt så andra passet blev det ner mot sjön och ett par varv där. Tredje rundan körde jag lite ner i det kuperade och ner mot sjön och lite hipp som happ.

2017-07-22-12.00.00-red
Klockan tolv vid lunch rullade jag in efter mitt tredje pass, lite trött, lite vimsig – och glömsk. Skulle kontakta Tuula, en ”gammal” Skribentvän från Seniorkontakten nån gång på stenåldern typ, som bor utanför Umeå. De hade dock ett ärende till kyrkan intill så de stod där plötsligt och frågade efter mig! Jättekul att de kom, Tuula och hennes man Sten som jag inte träffat tidigare. Som jag sa till dem kunde jag inte bjuda på något, kanske en banan i så fall, för det hade vi gott om. He he. Bilden ovan tog Tuula och jag är ledsen att jag glömde ta ett foto på dem.

2017-07-22-16.05.41-red

Min fjärde och sista runda på lördagen, kl 16:00 o 18:00, var ju även eventets sista två timmar. Det blev att jag tog zonerna vid hyreshusen och på parkeringsplatser till dem, mitten på eventområdet och söderut och norr igen och söder och norr igen, lite kors och tvärs också. Det blev en hel del bilder i sista passet och jag låter dem passera här under. Lägg märke till blandningen av vita och grå moln, blå himmel och en sol som sticker fram emellanåt. Jag hade toppenbra väder hela eventet, några hade otur med regn, men vad jag förstod var det varken mycket eller länge. Förmodligen bara uppfriskande.

2017-07-22-16.59.38-red

2017-07-22-16.59.49-red

Jag ligger inte på topp här i starten av sista passet och det hade jag ingen tanke, ingen ork eller ambition att göra. LeiLar och turingmachine ligger som väntat över mig.

2017-07-22-17.30.04-red

2017-07-22-17.31.20-red

Hade inte sån fart på hjulen sista timmen, men jag är så nöjd med min insats ändå. Jag brukar komma bland de sista och det gjorde jag ju verkligen. Jippi.

Å där var klockan 18, eventet slutar.

event
Missade fem zoner, trodde jag besökte alla.
Vårt lag kom tia eller elva av femton, nöjd med detta.

2017-07-22-18.33.58-red2017-07-22-18.34.03-redBultmix, Rambelboy och HappyF.

2017-07-22-18.34.19-redMovemania, Wsnurr och jag.

Det blev prisutdelning och lite eftersnack innan vi tackade för oss och skildes åt. Fortsättning följer strax.