Unika i Nybro

nybro-2.png

Lånade dotterns bil och kastade in Kringlan för att ta unika i grannstaden Nybro i förra veckan, innan jag drog mig på en mycket onödig sommarförkylning. Dagen bjöd på strålande sol och värme. Det är ungefär tre mil att köra och jag tog ett par nya zoner på vägen.

nybro-1
Det blev ett virrvarr av gröna cykelvägar på unika-jakten

Den första zonen i Nybro som jag siktat in mig på, Nybrodammen, var först rent omöjlig att ta, fick ingen kontakt med turfvärlden, ingen signal, ja jag gav helt enkelt upp och åkte norrut igen.

Jag har filmat min frustration (öppnas i nytt fönster).

Strax efter jag startat bilen, sur för den missade zonen, såg jag en liten, brant och mycket gropig väg till vänster och utan att tänka rullade jag ner där. Väl nere tänkte jag att jag kommer aldrig att kunna ta mig upp och ut på den stora vägen igen, men jag körde vidare på en ynklig liten väg och var snart tillbaka vid dammen. GPS:en var på, min gubbe stod grön på Turfkartan och väntade att få kliva in i zonen igen. Denna gång gick det helt smärtfritt – och jag var glad. Hittade dessutom en väg ut från skogen, en helt annan väg, utan krångligheter.

Varför göra det lätt för sig när det går att krångla till?

nybro-8.png
Äntligen!

nybro-7

nybro-6

Ställde bilen vid infarten till Nybro och vecklade ut min cykel. Trampade runt till de zoner jag inte tagit förut och jag förstod att jag inte kunde cykla fram till alla. Svartbäcksmål ligger på toppen av en skidbacke, den fick jag kämpa mig uppför och jag tog cykeln med, för jag mindes sen en vinter på 80-talet att jag skulle kunna cykla nerför andra hållet. Det gick fint, båda handbromsarna stod pall.

nybro-5
På toppen i Svartbäcksmåla skidbacke.

Hade tänkt stanna i centrum för lunch, men det var torgmarknad så jag köpte en kartong jordgubbar och mulade i mig som färdkost istället. Efter ett par timmar och med NybroMotions hjälp att inte ta de zoner jag planerat lyste hela stan vit, förutom en zon som jag faktiskt tänkt bilturfa till.

nybro
Tog inte alla denna gång, bara unika och några till.

Tog mig alltså tillbaka till bilen, lastade in Kringlan och tog mig till – RismålaBad. Ja, hade jag bara kollat upp lite närmare hade jag ju sett att det var en vattenzon, det upptäckte jag först på plats och jag kände mig väldigt glad att jag inte cyklat dit ut. Den får vänta till baddräkten är med, eller vänta i evighet.

nybro-4
I Rismåla göl ligger RismålaBad. 

Åkte så hemåt igen, nöjd över 17 unika till samlingen.

nybro-3.png

nybro-9.png

/Anna – Snabelanna

Kommentera

