En månad

2017-04-30-13.48.36.jpgSå sköna dagar tar jag tillvara på.

Det hinner hända en hel del på en månad. Det började med ett inställt evenemang som vi i Kalmar Turfförening tänkt ha. Det blev för få anmälda så vi avbröt det hela. Kändes lite snopet, men så var det ju inte en vanlig måndag, det var den Första Maj och folk hade annat för sig.

2017-04-18-15.47.56.jpg
Min Kringla, min Brandguling – här är inte styrkorgen på än.

Så åkte jag till Göteborg – utan min nya vikcykel. Den brutna armen sa ifrån att jag inte skulle orka med den på tåget. Men nästa resa! Jag hoppas den ska kunna hänga med på många tåg och i bilar och bussar framöver.

2017-05-05-10.15.25
I hissen upp till Jonassonen med familj.

Hade hoppats på en del unika zoner där borta i väst, men det blev bara ett fåtal. om ens nån, eftersom jag mest promenerade och bara tog ett tiotal zoner under två dagar. Riktigt dåligt. Det var som vanligt ett helt otroligt skönt väder i början av maj – precis som när jag även tidigare år brukat besöka Göteborg, just denna vecka i maj. Vädret var nästan bättre (läs ”klart bättre”) än hemma på min ostsida.

5-maj-17.jpg
Ena dagen—

7-maj-17.jpg
…andra dagen. Då var det omstart. 

Vi satt ute, det var härligt och jag fikade som vanligt med min kära vän HappyF och ett gäng glada Göteborgsturfare bestående av Tantcykel, Movemania, Wsnurr, Tynnered, Gusi, JKJE,  på Cappuccino vid Kopparmärra. Timmarna bara flög iväg och jag tror jag blev lite solsvedd på näsan.

18253166_495091634180164_6681769742958592000_n

per-mats-mb-girot-2017.jpg

Det var omgångsstart, ja den glömde jag nästan bort eftersom jag inte var på hemmaplan. Jag lyckades bara få några få zoner och glade mig istället åt att se Per och hans kompis Mats när de startade i ett MB-lopp.

utsikt.jpgLängst upp får jag svindel när jag tittar rakt ner. Så jag gör inte det.

Här uppe bor nu Jonassonen med familj, så nära och smidigt att ta mig dit jag vill, lätt med spårvagnen. Kanske kan jag lära mig hitta lite bättre i stan så småningom. De få dagarna gick fort och jag var snart på hemväg igen.

collage-.jpgFörvirrat förvånad tittade jag ut.

När jag kom hem från sommarvärmen och vaknade första morgonen trodde jag inte mina ögon. Snö den 9 maj! Som tur var låg den inte ens kvar till kvällen. Det var ingen rolig syn, förutom att himlen ändå var blå.

collage-2.jpgBilnyckel, svår att tappa bort (med förra Jönköpingsbesökets i minne), Lussekatt packar ner sig själv, jag packar upp honom, en provtur med den vikbara och redan kvällen innan var det fullt med turfare på plats. 

Det gick några dagar och sen var det bara att packa väskorna igen för nästa utflykt. Bonanzan i Jönköping med lånad bil utan krok, så Brandgulingen vek jag in i sin väska och for iväg. Det blev ett tiotal unika på väg upp. Jag bemödade mig inte ens att stanna i orter jag redan besökt tidigare. Jobbigt att bilturfa tycker jag. Det är ett evigt ur och i bilen, i med sladdar i kontakter och hörsnäcka i öra hela tiden.

waeded-2.jpg

Åkte direkt till Rocksjöbadets restaurang & hotell/Hasse på sjökanten där jag bokat rum och där vi skulle äta på kvällen. Tog mig till eventområdet och pladdrade lite med folket där. Fot-heatet var just igång och många hade samlats inför cykel-heatet. Kul att träffa bland andra Göteborgsgänget igen. Flera av dem skulle också bo på ”mitt” hotell.

bonanzan-17-2.jpg   bonanzan-17-3
Vädret var skapligt, inte tipptopp, men okej.

Regnet hängde i luften och framåt kvällen satte det igång rejält. Bra när det är o-soligt då skärmen syns bättre, särskilt då jag är på en ny plats som jag inte alls känner igen. Har flera gånger funderat på att konstruera ett slags solskydd med mobilen i, men vet inte hur jag ska få till det så det funkar smärtfritt i praktiken. Det bör ju se rätt tjusigt ut också. Har därför lagt det på hyllan.

bonanzan-17-1.jpg

Det var gott om zoner, jag cyklade på i min takt och blev knappt blockad en enda gång. Jag höll ut i de två timmar som det varade, tack vare min bekväma cykel. Är sååå nöjd med min Kringla. Känner mig även nöjd med min placering på plats 86 av 131 cykelturfare.

min-rutt.jpg
Höll mig nere där det var minst kuperat, för att inte säga helt platt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag tog 50 zoner men tog skärmbilden strax innan jag tog sista zonen. Som en liten ny godisbit i medaljhögen kunde vi erövra en Crowdy-34 efter Bonanzan. Snyggt! Efter prisutdelning och ytterligare mingel på området tog vi oss till hotellet igen för dusch och omklädning.

Det serverades Turfgubbegrön drink och god buffé. Vi hade förstås en trevlig kväll med goa glada Turfare från öst och väst och nord och syd. Under kvällen presenterades var nästa års Bonanza går av stapeln – Västerås!

Efter en god natts sömn, frukost och lite småprat med bland annat Göteborgsgänget tog vi farväl och åkte åt olika håll. Jag söderut mot Värnamo och vem ser jag halvvägs på vägen om inte Kingenin och MasterOfTurf som tagit sig en lunchpaus.

Jag åker vidare för att hälsa på min syster och svåger som bor utanför Värnamo. Innan jag åkte hem var vi en sväng på Vandalorum, tittar på konst och minsann, jag tror syrran gick och la sig en stund på golvet och tittade upp i det rosa. Bilden på den gamla damen är inte min syster eller släkt till mig.

/Anna

Kommentera

